Dah start breastpump?

4/28/2016 11:57:00 AM

Ainul Mardhiah dah pun 2 bulan lebih
 
Sekejapnya masa berlalu.
 
Anak perempuan ni soft sikit berbanding abangnya tapi keaktifan dia tu macam boleh tahan gak la, dia dah pandai meniarap dalam sebulan tapi Zafar dulu dua minggu dah pandai meniarap haha. Advance abis
 
Saya masuk kerja awal sikit, tak tunggu 2 bulan macam kebiasaan orang lain. Pantang di rumah mak pun cuma seminggu dan selebihnya di rumah sendiri. Untung suami rajin masakkan makanan berpantang dan kerana berkahwin dengan orang Johor maka dapat la saya merasa lauk berpantang iaitu Lempuyang. Kelakarnya saya memang sukakan masakan berpantang..ikan tenggiri goreng, bersup dan masakan pelik-pelik suami sediakan mengikut rempah-rempah cara berpantang jadi sepanjang tempoh berpantang saya takde masalah bab makan cuma keinginan minum air soda memang mencabar keimanan terutamanya bila Malaysia dilanda musim Elnino. Sedapnya bila makan Lempuyang berlawankan nasi putih panas-panas. Rindu pulak nak makan lagi haha.
 
Seawal sebulan saya berpantang, badan dah pun sihat dan cergas. Alhamdulillah masa mengandung, bersalin dan berpantang dipermudahkan Allah. Hati dah nekad untuk bekerja lebih awal, waktu mengandung saya dah pun survey breastpump untuk memudahkan proses penyusuan baby secara eksklusif selama dua tahun tanpa susu formula. Untuk menyusukan Ainul selama dua tahun inshaAllah boleh tetapi secara eksklusif tanpa campuran susu formula..saya tak pasti. Zafar dahulu saya susukan selama 3 tahun cumanya ada tambahan susu formula. Ketika itu saya kekurangan ilmu penyusuan di dada hehe cuma info penyusuan sekarang lebih mudah berbanding 6 tahun lepas. Klik klik dah terbentang segala macam ilmu di internet.
 
Semasa mengandung saya banyak survey breastpump elektrik di internet terutamanya di Facebook sambil mencari-cari tawaran menarik. Saya nekad kali ni untuk menggunakan breastpump elektrik. Semasa Zafar dulu saya hanya menggunakan manual breast pump, sampai sekarang saya masih lagi teringat rasa sakit ketika menggunakan breast pump manual.
 
Suami bagi bajet RM100 tapi berderau darah sebaik tengok harga breastpump. Memang dapat RM99 tapi manual. Bila survey lagi dapat bargain harga RM100 tapi yang ni kira travel electric breastpump, saiz kecik dan macam tak boleh tahan lama jer. Sumber power cuma cucuk di usb dan pakai bateri.
Bincang lagi dengan suami, harga bajet dinaikkan ke RM200. Kebetulan satu page yang biasa saya jenguk tawarkan deal yang cukup best. Jimat RM60. Page dia ade bagi sekali set kombo iaitu sekali dengan vcooler bag, ice brick dan 6 botol percuma. Total RM260.
 
Pic Malish Lifestyle seperti dibawah.
 
 
Saya ke SACC Mall untuk purchased secara walk-in. Yang bestnya dorang siap tunjuk ajar macam mana nak meggunakan breastpump ni secara percuma dan siap bagi tips penjagaan lagi. kedai dorang ni terletak dibelakang kedai Watson. Senang jer nak jumpa.
 
Terlebih bajet tapi bila calculate harga kombo :-
 
vcooler bag - harga luar RM49.90
ice brick -  tak ingat exact harga tapi lebih kurang bawah RM10
6 botol percuma - RM3.50 setiap satu
 
Untungkan? yup..Gambar kombo lebih kurang macam bawah ni items dia.
 
 
 
Cuma set saya ambil set malish lifestyle yang paling murah haha. Kalau nak mahal boleh la pilih yang set ada LCD display picture tapi bagi saya cukup yang ni. Jika penjagaan elok..inshaAllah sampai ke dua tahun boleh guna. Tips : jaga baik-baik............
 
Singgah ke laman FB Breast Pump Murah kalau nak jenguk-jenguk..untung-untung kalau diorang buat lagi tawaran hebat.
 
Nanti next entry saya sharekan macam mana saya kendalikan jadual penyusuan dan breastpump ni dan cerita milkbooster :)
 
Salam Kasih,
 

You Might Also Like

0 mesej